Till startsidan   Alla artiklar   Alla videos   Alla podcasts Fondskola Ordlista

Resebrev från Vietnam och Malaysia

Resebrev från Vietnam och Malaysia

Dan Erik Glover, analytiker i team Global, besökte nyligen Malaysia och Vietnam för att leta efter nya investeringsidéer för ODIN Emerging Markets. Här kan du läsa om hans intryck från resan.

Vietnam, med sina nästan 100 miljoner invånare, växer snabbt tack vare en ung och växande befolkning. Befolkningstillväxten är knappt 6 procent och 60 procent av befolkningen är under 35, vilket bidrar till att ekonomin växer 7 procent per år. Efter mer än 30 år med olika krig var Vietnam ett av världens fattigaste länder på 1970-talet, och med en stängd och centralt kontrollerad ekonomi hände det lite. Sedan mitten av 1980-talet har staten gjort flera reformer för att göra ekonomin mer marknadsdriven och öppen för främmande länder. Idag lever bara 3 procent av befolkningen i extrem fattigdom, jämfört med 33 procent i början av 1990-talet. Infrastrukturen är också betydligt bättre, där nästan alla har tillgång till el och fler och fler får en smartphone. Under mitt besök behövde jag aldrig använda några kontanter. Jag kunde betala för mat, taxi och boende med appar eller kort. Det var inte fallet när jag var där 2010 – men de kör fortfarande skotrar.

Bild: Lokalbor i traditionell klädsel på skoter

I Vietnam är kvalitet en del av kulturen
Det är stolthet i vietnamesers hantverk, och fokus på kvaliteten på det som levereras är inneboende i kulturen. När arbetskraftskostnaderna också är betydligt lägre än i Kina är det inte konstigt att fler och fler företag flyttar produktion till Vietnam. Totalt har exporten nu passerat 100 procent av bruttonationalprodukten (BNP) mot 60 procent för tio år sedan.

Mjölkprodukter från Vinamilk

Det florerer av ulike produkter og smaker fra Vinamilk i butikkene i Vietnam.

Bild: Vinamilks produkter och smaker skiljer sig åt i butikerna i Vietnam.

Bland annat träffade jag Vinamilk, Vietnams största mejeriproducent, med 60 procent marknadsandel. De drar nytta av förändringar i konsumtionsmönstret, där fokus på näring gör mjölk och yoghurt till en allt viktigare del av kosten. Företaget har också god exponering för ökad användning av modersmjölksersättning. Vi har redan ägt Vinamilki i några år och är väldigt nöjda med hur de lyckats positionera sig på marknaden.

Flera spännande företag i Vietnam
Jag träffade också fiskuppfödaren Vinh Hoan, Vietnams största juvelerare Phu Nhuan Jewelry, flygplatsoperatören Airports Corp Vietnam och Mobile World. Den senare har två egenutvecklade koncept inom mobilbutik och större konsumentelektronik, som båda drar nytta av den växande medelklassen. Till exempel växer deras försäljning med mer än 20 procent per år. Företaget har ett mycket stabilt ledningsteam som har byggt upp båda koncepten från botten och kommer att använda distributionsnätverket de har utvecklat för att lansera ett tredje koncept i en lokal detaljhandel. På resan besökte vi en sådan butik, och det fanns vissa skillnader från en typisk skandinavisk mataffär. Färsk fisk i butiken har tagits till en ny nivå i Vietnam.

Fersk fisk i butikk til et nytt nivå.
Bild: Väldigt färsk fisk i butiken i Vietnam

Malaysia är mer utvecklat
Malaysia är mer utvecklat än Vietnam, men har också en mycket ung befolkning. Här är fokus mer på teknik än traditionell produktion.

Malaysia – Vitrox
I Malaysia träffade vi bland annat teknikföretaget Vitrox, som tillverkar testmaskiner för kvalitetssäkring av mikrochips, dvs integrerade kretsar som vanligtvis används i trådlös teknik och kretskort. Mikrochipbranschen är så konkurrenskraftig och cyklisk att vi tycker det är utmanande att investera pengar där. Lyckligtvis är Vitrox intäkter mer exponerade för den underliggande trenden i kvalitetssäkring och effektivisering av produktionslinjen för mikrochip. Detta är intressant eftersom halvledare används i komplexa produkter i stark tillväxt, såsom bilsensorer, 5G-nätverksutveckling, mobiltelefoner och datorer. Företaget är redan ledande inom sin nisch och ger dem en bra position att rida denna trend framöver. Vi tittar på Vitrox som en lämplig ny kandidat för fonden.

Träffade också Public Bank och Hertalega
Vi träffade också banken Public Bank och Hartalega, som tillverkar engångshandskar, två företag som vi redan äger i fonden. Båda gav ett starkt intryck och vi känner oss väldigtt bekväma med att fortsätta äga företagen i vår portfölj.

Det råder ingen tvekan om att konsumtionstillväxten i länder som Vietnam och Malaysia kommer att fortsätta. I ODIN Emerging Markets har vi flera företag som kommer att dra nytta av den utvecklingen. Resor som den här ger en användbar erfarenhet som gör att vi kan utforska nya investeringsidéer som vi kommer att kunna fortsätta arbeta med i framtiden.

Skrivet av Dan Erik Glover, analytiker ODIN Fonder

Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. För mer information om risk se fondernas faktablad och informationsbroschyr med fondbestämmelser under respektive fond eller skicka efter dem kostnadsfritt via kontakt@odinfonder.se eller 08-407 14 00. Avkastning visas alltid efter att förvaltningsavgiften är dragen.